SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN BERCERITA SAINS TAHAP 1 (Bahasa Inggeris)
KARNIVAL SAINS DAN TEKNOLOGI PERINGKAT NEGERI 2012
Syarat pertandingan adalah seperti berikut :-
a)
Pertandingan ini dibuka kepada murid sekolah rendah Tahap 1 sahaja.
b)
Setiap sekolah dibenarkan menghantar
seorang peserta sahaja dengan seorang guru pengiring.
c) Pertandingan ini adalah secara individu dan hanya seorang peserta sahaja yang dibenarkan berada di pentas untuk
mempersembahkan ceritanya.
d)
Tema cerita hendaklah berkaitan dengan sukatan pelajaran Sains Sekolah
Rendah.
e)
Cerita hendaklah dipersembahkan dalam Bahasa
Inggeris.
f)
Skrip cerita hendaklah diserahkan kepada urus setia melalui email atau
fax (2 minggu) sebelum pertandingan dijalankan. Skrip akan
diperbanyakkan oleh urusetia sebanyak 3
salinan untuk tujuan penghakiman.
Format: Word
Font: Arial
Saiz: 12
Line Spacing: 1.5
Dilarang meletakkan nama
peserta atau nama sekolah dalam skrip berkenaan.
g)
Masa yang diperuntukkan bagi setiap peserta membuat persembahan ialah 5
minit. Loceng akan dibunyikan seperti
berikut :-
i Permulaan - 1 kali
ii Minit
keempat - 1 kali
iii Minit kelima - 2 kali
h)
Peralatan yang disediakan oleh pihak penganjur / pengelola ialah sistem
pembesar suara dengan clip microphone.
i) Penggunaan komputer dan LCD, OHP atau bahan sokongan lain untuk membantu
persembahan adalah tidak dibenarkan.
j)
Peserta dibenarkan memakai pakaian yang sesuai dengan watak atau cerita
yang dibawa atau dipersembahkan. Props
tambahan tidak dibenarkan.
k)
Markah untuk pertandingan ini adalah daripada aspek-aspek berikut :-
i Mesej
dan isi fakta sains 40%
ii Persembahan 20%
iii Bahasa 20%
iv Kreativiti 15%
v Pakaian
- costume 5%
l)
Jumlah hakim untuk peringkat negeri adalah 3 orang (Sekurang-kurangnya 2
hakim berasas latar belakang Sains) dan peringkat kebangsaan 5 orang
(Sekurang-kurangnya 3 hakim berasas latar belakang Sains)
m)
Keputusan hakim adalah muktamad.
KARNIVAL PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI 2012
SYARAT PERTANDINGAN EUREKA
RE & EE BEACH HOUSE
1. TAJUK :
EUREKA REEE
2. TEMA :
RENEWABLE ENERGY AND ENERGY
EFFICIENT BEACH HOUSE
3. AKTIVITI:
Menghasilkan satu model rumah di tepi pantai yang dilengkapi dengan
ciri-ciri kecekapan tenaga dan menggunakan sumber semulajadi secara optimum.
4. SYARAT-SYARAT
PERTANDINGAN
4.1 Pertandingan ini terbuka kepada semua
pelajar Tahun 4 dan 5.
4.2 Setiap pasukan wajib melibatkan sekurang-kurangnya
seorang peserta bumiputera
kecuali pasukan dari
sekolah rendah jenis kebangsaan.
4.3 Peserta pasukan hendaklah terdiri daripada 2 orang murid lelaki
dan 2 murid
perempuan kecuali sekolah yang hanya terdiri dari 1 jantina.
4.4 Peserta hendaklah diiringi oleh seorang guru pembimbing.
4.5 Tema projek adalah Renewable Energy and Energy
Efficiency (REEE) atau Tenaga
Diperbaharui dan Kecekapan Tenaga (TDKT).
4.6 Tajuk
projek ialah Energy Efficient Beach House.
4.7 Setiap pasukan dikehendaki membina sebuah
model rumah di tepi pantai yang mengaplikasikan konsep-konsep Renewable
Energy and Energy Efficiency (REEE).
4.8 Hanya bahan dan alatan yang disenaraikan
oleh pihak penganjur sahaja boleh digunakan untuk menghasilkan projek yang
ditetapkan.
4.9 Penggunaan bahan, alatan atau apa juga
bentuk bantuan dari luar boleh menyebabkan penyertaan pasukan dibatalkan.
4.10 Sebarang
masalah yang dihadapi oleh para peserta berkaitan dengan alatan atau bahan
hendaklah dirujuk kepada urus setia pertandingan.
4.11 Peserta
hendaklah mempunyai kemahiran menggunakan anti cutter.
4.12 Pihak penganjur pertandingan akan memberi
satu tugasan tambahan kepada para peserta sebaik saja pertandingan dimulakan (elemen of suprise) dan menggunakan
kaedah penyelesaian masalah.
4.13 Tugasan ini mengandungi arahan untuk
menempatkan LED di bahagian tertentu di dalam atau di luar rumah dan mestilah boleh
menyala atau berfungsi dengan baik.
4.14 Projek yang dihasilkan hendaklah dibuat
dan disiapkan di tempat pertandingan. Setiap pasukan diminta membawa alat tulis
masing-masing. Pihak penganjur akan menyediakan kertas putih A4 sahaja.
4.15 Setiap
pasukan dikehendaki menyediakan persembahan multimedia yang disediakan dalam
Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris di tempat dan semasa pertandingan
dijalankan. Persembahan multimedia ini perlu menerangkan hasil projek yang
merangkumi aplikasi konsep sains, fungsi dan peranan setiap bahagian-bahagian
projek yang dihasilkan serta aspek lain yang berkaitan. Kandungan persembahan
multimedia mestilah merupakan penulisan yang merekodkan hasil kerja yang
mengandungi lakaran ahli sendiri. Tampalan keratan dari mana-mana sumber adalah
tidak dibenarkan.
4.16 Semasa pertandingan dijalankan, guru
pembimbing dibenarkan berada berhampiran pasukannya pada jarak yang telah
ditetapkan oleh pihak penganjur tetapi tidak
dibenarkan menyentuh sebarang bahan atau alatan yang digunakan.
4.17 Setiap kali guru pembimbing menyentuh barang atau alatan
pertandingan, 1 markah
akan ditolak.
4.18 Setiap
pasukan diberi masa 5 jam untuk
menyempurnakan projek.
4.19 Peserta
akan berehat selama 1 jam (4 jam sesi pagi dan 1 jam pada sesi petang).
4.20 Penghakiman
akan merujuk kepada kriteria-kriteria berikut:
i. Kebolehan kreatif - 20 markah
ii. Pemikiran saintifik - 20 markah
iii. Kemahiran saintifik - 20 markah
iv. Kerja berpasukan - 10 markah
v. Ketelitian dan kekemasan - 10 markah
vi. Komunikasi (soal jawab) - 10 markah
vii. Persembahan multimedia - 10 markah
4.21 Pihak
penganjur berhak meminda mana-mana syarat atau kriteria pertandingan dari masa
ke semasa demi kepentingan pengurusan dan objektif pertandingan berdasarkan
keputusan mesyuarat bersama pengurus pasukan.
4.22 Model tersebut hendaklah berskala 1:25 atas tapak rumah di
mana dimensinya adalah
seperti berikut;
a) Keluasan Rumah : seratus meter
persegi (100 m2).
b) Mempunyai kemudahan:
2 bilik tidur
1 bilik air
1 dapur
1 ruang makan
1 ruang tamu
4.23 Penilaian
hasil adalah berdasarkan daya kreatif reka bentuk rumah dan rupa
bentuk
elemen-elemen KT & TD.
5.0 PERSEMBAHAN MULTIMEDIA
Setiap pembentangan persembahan multimedia mestilah
menggunakan format Power Point dan disediakan dalam Bahasa Melayu
atau Bahasa Inggeris. Kriteria pemarkahan adalah meliputi aspek-aspek berikut:
5.1 Objektif
5.2 Metodologi/Kaedah
5.3 Peralatan
digunakan
5.4 Pelan/layout
5.5 Penerangan
konsep EE
5.6 Penerangan konsep RE
5.7 Setiap
pasukan dihadkan masa selama 10 minit sahaja
(termasuk 3 minit
sesi soal jawab)
7. HAL-HAL LAIN
7.1 Semasa pertandingan berlangsung, guru
pembimbing tidak dibenarkan membantu.
7.2 Setiap sekolah dipohon membekalkan komputer
riba dan digital kamera kepada pelajar
bagi tujuan penyediaan persembahan Multimedia Power
Point.
7.3 Para
peserta dibenarkan memakai kemeja-T berlogo sekolah, topi, seluar dan kasut
sukan semasa pertandingan dijalankan.
1. PENDAHULUAN
3.
AKTIVITI:
5.3.9 Perlumbaan akan dijalankan hanya setelah light intensity mencapai tahap 600-700Lux.
6.2 Pertandingan ini terbahagi kepada 3
peringkat iaitu:
7.0 HAL-HAL
LAIN
PERTANDINGAN SAINTIS MUDA SEKOLAH MENENGAH & SEKOLAH
RENDAH
KARNIVAL PENDIDIKAN SAINS DAN TEKNOLOGI 2012
PERINGKAT NEGERI
Pertandingan Saintis Muda
merupakan salah satu acara yang akan dipertandingkan dalam Karnival Pendidikan
Sains Dan Teknologi Peringkat Kebangsaan Tahun 2012. Pertandingan ini dijalankan untuk dua kategori iaitu
kategori melibatkan Sekolah Rendah (Tahap 2) dan Sekolah Menengah (Menengah Rendah).
Setiap pasukan diwakili oleh 2 orang murid dan perlu melaksanakan amali dalam 5
stesen iaitu 3 stesen dilaksanakan dalam makmal dan 2 stesen di luar
makmal.
Pertandingan ini diadakan
untuk memberi pendedahan kepada murid tentang kepentingan aktiviti amali dalam
dunia sains dan teknologi. Ini adalah kerana aktiviti amali ini menyokong
dapatan teori yang dimurid dalam bilik darjah.
2. RASIONAL/ MATLAMAT
Program dan aktiviti ini diharap akan
:
2.1
Mendedahkan murid tentang kepentingan aktiviti amali sebagai sokongan
kepada teori yang dimurid di bilik darjah.
2.2
Melahirkan murid yang berfikiran kreatif, kritis dan saintifik.
2.3 Menggalakkan budaya kerjasama antara rakan sepasukan untuk menyelesaikan
persoalan saintifik.
2.4
Mempertingkatkan potensi, ketrampilan
serta daya usaha murid dalam bidang sains dan teknologi.
2.5
Memupuk minat murid ke arah cintakan Sains dan Teknologi
2.6
Menanamkan sikap positif, nilai-nilai murni, disiplin dan mematuhi arahan
semasa menjalankan amali dalam makmal.
3. OBJEKTIF
3.1
Menyediakan peluang bagi murid memperkembangkan bakat dan minat dalam
bidang Sains & Teknologi.
3.2
Merealisasikan pengwujudan pelbagai program penggalakan dalam bidang Sains
dan Teknologi agar :
i)
Meningkatkan penyertaan murid dalam Karnival Sains & Teknologi
peringkat negeri
ii)
Menyediakan murid yang mempunyai ketahanan dari segi emosi dalam menghadapi
tekanan pertandingan.
iii)
Menyediakan murid yang mampu berkomunikasi dan bekerjasama dengan anggota
pasukan dalam menyelesaikan masalah dalam tempoh masa yang terhad
iv)
Menggalakkan guru dan sekolah meningkatkan aktiviti pelaksanaan amali Sains
sebagai amalan wajib P & P Sains
vii)
Menyediakan forum kepada semua
pihak menilai kemampuan murid dalam pelbagai tahap melaksanakan amali sains.
4.
PERATURAN DAN SYARAT PERTANDINGAN
Rujuk Lampiran 1 – Sekolah Menengah (Tingkatan 1 hingga 3)
Rujuk Lampiran 2 – Sekolah Rendah (Tahap 2 – Tahun 4 hingga Tahun 6)
PERTANDINGAN SAINTIS
MUDA
Karnival Pendidikan Sains
dan Teknologi Peringkat Negeri 2012
A. Syarat Pertandingan Saintis Muda
1
Setiap sekolah dibenarkan menghantar
1 pasukan sahaja.
2
Peserta pertandingan adalah daripada murid-murid:
a. Sekolah Rendah - Tahun 4 - 6
b. Sekolah Menengah - Tingkatan 1 – 3
2. Soalan
tugasan, jawapan atau keputusan eksperimen adalah dalam Bahasa Inggeris.
3.
Setiap pasukan akan diwakili oleh 2 orang peserta.
4.
Setiap kumpulan peserta adalah dari sekolah yang sama. Setiap pasukan
diiringi oleh seorang guru pembimbing.
5.
Setiap peserta diwajibkan memakai uniform sekolah lengkap beserta “Lab
Coat” semasa pertandingan dijalankan.
6.
Peserta tidak dibenarkan membawa peralatan atau bahan dari luar selain
daripada peralatan dan bahan yang disediakan oleh penganjur.
7.
Peserta tidak dibenarkan membawa
sebarang nota, buku atau apa-apa bahan sumber ke tempat pertandingan.
8.
Peserta hanya dibenarkan membawa alat tulis dan kalkulator (bukan
saintifik) sendiri.
9.
Guru Pembimbing tidak dibenarkan berada bersama peserta semasa pertandingan
dijalankan.
10.
Setiap pasukan akan melakukan amali dalam 5 stesen secara berterusan dengan
masa 10 minit bagi stesen dalam makmal dan 15 minit bagi stesen di luar makmal.
Amali bagi stesen di luar makmal lebih bercorak kontekstual.
11.
Peserta perlu berhenti menulis atau menjalankan amali selepas loceng
penamat dibunyikan menandakan tamat pertandingan.
12.
Penilaian dibuat berdasarkan
kemahiran pengendalian radas dan juga keputusan amali mengikut stesen.
13.
Keputusan hakim adalah muktamad.
B. Kaedah Pelaksanaan Pertandingan
1.
Pertandingan adalah dalam bentuk
bertulis.
2.
Pertandingan yang dijalankan berbentuk stesen. Lima stesen akan disediakan.
2.1 Dua stesen di luar makmal (15 minit satu stesen)
2.2 Tiga stesen di dalam makmal (10 minit satu stesen)
2.1 Dua stesen di luar makmal (15 minit satu stesen)
2.2 Tiga stesen di dalam makmal (10 minit satu stesen)
3.
Setiap stesen akan dibekalkan dengan satu set soalan yang menguji kemahiran
murid menjalankan eksperimen. Soalan yang disediakan mungkin memerlukan pasukan
peserta menjalankan eksperimen ringkas dan mencatatkan hasil eksperimen
tersebut.
4.
Pada stesen yang memerlukan peserta menjalankan eksperimen, panel hakim
akan menilai peserta ketika menjalankan eksperimen tersebut. Peserta akan
dinilai dari segi kemahiran saintifik yang perlu ada ketika menjalankan
eksperimen tersebut.
5.
Setiap 10-15 minit loceng akan dibunyikan untuk pasukan bergerak ke stesen
seterusnya
6.
Loceng penamat akan dibunyikan sebanyak 2 kali untuk peserta berhenti menjawab soalan.
7.
Jawapan peserta akan dihakimi oleh panel hakim yang dilantik. Pemenang akan
ditentukan melalui jumlah markah yang diperolehi melalui penilaian panel hakim
semasa eksperimen dijalankan dan markah jawapan bertulis peserta. Kumpulan
dengan markah tertinggi adalah dipilih sebagai pemenang.
8.
Keputusan hakim adalah muktamad.
KARNIVAL PENDIDIKAN
SAINS DAN TEKNOLOGI 2012
SYARAT PERTANDINGAN EFFICIENCY
ENERGY COOKING COMPETITION (EECC)
1. TAJUK:
PERTANDINGAN MEMASAK
MENGGUNAKAN TENAGA SOLAR
2. TEMA:
EFFICIENCY ENERGY COOKING
3. AKTIVITI:
Pertandingan rekacipta peralatan memasak menggunakan
sumber tenaga alternatif yang boleh diperbaharui secara optimum.
4. SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN:
4.1 Setiap sekolah hanya boleh menghantar
satu pasukan sahaja.
4.2 Pertandingan terbuka kepada semua murid
sekolah menengah rendah Tingkatan 1 hingga 3.
4.3 Pertandingan
adalah secara berpasukan. Setiap pasukan terdiri daripada 3 orang
peserta dan seorang guru pembimbing.
4.4 Setiap
pasukan wajib melibatkan sekurang-kurangnya seorang peserta bumiputera
kecuali pasukan dari sekolah menengah jenis kebangsaan.
4.5 Semua penyertaan hendaklah mendapat kebenaran dan pengesahan Pengetua
sekolah masing-masing.
4.6 Setiap penyertaan mestilah disertakan
dengan satu borang pendaftaran C3/D-EEC pertandingan. Borang pendaftaran yang telah lengkap
hendaklah dihantar kepada pihak penganjur pada tarikh yang ditetapkan.
4.7 Peserta
bebas menentukan rekabentuk, saiz atau bahan yang hendak digunakan.
4.8 Bekas
yang direka mestilah boleh menampung isipadu air sebanyak 500ml (air).
4.9 Alat yang dibina haruslah berkemampuan
memasak air atau makanan pejal.
4.10 Alat memasak yang dicipta hendaklah
menggunakan tenaga solar sahaja tanpa sebarang sokongan komponen elektrik
tambahan untuk meningkatkan suhu.
4.11 Hasil ciptaan hendaklah didokumentasikan
dalam bentuk persembahan Multimedia Power Point yang ditulis di dalam
Bahasa Inggeris.
4.12 Persembahan perlulah mengandungi butiran
seperti jenis bahan, kecekapan menyerap tenaga solar, kebaikan dan sebagainya.
4.13 Pihak penganjur berhak meminda sebarang
syarat dan kriteria pertandingan dari masa ke semasa demi kepentingan
pengurusan serta objektif pertandingan setelah mendapat persetujuan daripada
semua pengurus pasukan.
4.14 Pertandingan ini terbahagi kepada 4
peringkat iaitu:
a) Pembinaan
dan pembangunan dapur suria – 4 jam
b) Persediaan persembahan Multimedia Power
Point – 2 jam
c) Persembahan
multimedia – 10 minit
d) Pengujian
suhu dalam tempoh masa 1 jam
5. KAEDAH
PENGHAKIMAN
5.1 Penghakiman
akan dijalankan berdasarkan kepada kriteria berikut:
5.1.1 Pengujian kebolehfungsian peralatan (25%)
- alat akan diuji dari segi kebolehupayaan memasak air
dalam masa yang ditetapkan.
5.1.2 Rekabentuk (25%)
- rekabentuk hendaklah praktikal dan mempunyai ciri-ciri
mudah alih serta mudah mengisi dan mengeluarkan makanan dengan mengaplikasikan
konsep-konsep sains.
5.1.3 Kekemasan
(15%)
- kekemasan dan kesempurnaan rekaan.
5.1.4 Persembahan (35%)
- penerangan perlulah jelas dengan pengaplikasian fakta
sains yang tepat.
6. PERSEMBAHAN
MULTIMEDIA
Setiap pembentangan persembahan multimedia mestilah
menggunakan format Power Point dan disediakan dalam Bahasa Inggeris. Kriteria pemarkahan adalah meliputi aspek-aspek berikut:
6.1 Abstrak
6.2 Objektif
6.3 Pengenalan
dan pernyataan masalah
6.4 Teori
Saintifik - pengumpulan haba
6.5 Penjelasan mengenai pemilihan warna
6.6 Penerangan bergambar semasa pembuatan
6.7 Cuba jaya (Rekod Ujian Projek)
6.8 Kesimpulan
6.9 Setiap pasukan dihadkan masa selama 10
minit sahaja
(termasuk 3 minit sesi soal jawab)
8. HAL-HAL LAIN
8.1 Semasa
pertandingan berlangsung, guru pembimbing tidak dibenarkan membantu.
8.2 Pihak sekolah dipohon membekalkan
membawa komputer riba dan digital kamera bagi tujuan penyediaan
persembahan Multimedia Power Point.
8.3 Para peserta dibenarkan memakai kemeja-T
berlogo sekolah, topi, seluar dan kasut sukan semasa pertandingan dijalankan.
8.4 Jika pertandingan bahagian
kebolehfungsian peralatan tidak dapat dijalankan disebabkan keadaan cuaca redup
atau hujan, keputusan akan ditentukan oleh panel hakim.
8.5 Untuk maklumat lanjut,
peserta boleh melayari laman web :
KARNIVAL PENDIDIKAN
SAINS DAN TEKNOLOGI 2012
SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN SOLAR BOAT
PERINGKAT
NEGERI
1. TAJUK :
SOLAR BOAT COMPETITION
2. TEMA :
SOLAR ENERGY BOAT
Menghasilkan satu rekabentuk bot yang dilengkapi dengan
ciri-ciri kecekapan tenaga dan menggunakan sumber semulajadi secara optimum.
4.0 SYARAT-SYARAT
PERTANDINGAN:
4.1 Setiap sekolah hanya
dibenarkan menghantar satu pasukan sahaja.
4.2 Terbuka kepada semua murid
sekolah menengah Tingkatan 1 hingga 5 .
4.3 Pertandingan
adalah secara berpasukan. Setiap pasukan terdiri daripada 3 orang
peserta dengan seorang guru pembimbing.
4.4 Setiap
pasukan wajib melibatkan sekurang-kurangnya seorang peserta bumiputera kecuali
pasukan dari sekolah menengah jenis kebangsaan.
4.5 Semua penyertaan hendaklah mendapat kebenaran dan
pengesahan Pengetua sekolah masing-masing.
4.6 Rekabentuk hendaklah
berasaskan konsep sains dan mempunyai ciri-ciri aerodinamik. Saiz dan berat
model Solar Boat Competition adalah
bebas.
4.7 Konsep kelajuan dan kedudukan sel solar
akan diambil kira semasa penghakiman. Sebarang penambahan dan penggunaan tenaga
selain daripada cahaya matahari bagi menggerakkan model bot, adalah tidak
dibenarkan.
4.8 Kuasa
maksima setiap rekabentuk model tidak boleh melebihi 1 watt.
4.9 Hanya
1 alat tambahan elektronik sahaja dibenarkan dipasang pada model bot. Jenis
alat adalah bebas.
4.10 Hiasan bagi tujuan menambah kecantikan
model akan diambil kira.
4.11 Pertandingan ini terbahagi kepada 4
peringkat iaitu:
a) Pembangunan
dan pembinaan model kereta – 4 jam
b) Persediaan
persembahan Multimedia Power Point
– 2 jam
c) Pembentangan
persembahan multimedia – 10 minit
d) Pertandingan
Kelajuan
5.0 KAEDAH
PENGHAKIMAN
5.1 Pembinaan dan Pembangunan bot hendaklah
memenuhi kriteria berikut:
5.1.1 Kemahiran
Manipulatif
5.1.2 Kemahiran
Proses Sains
5.2 Persembahan
dan Pembentangan:
Setiap persembahan mestilah menggunakan perisian Power Point dan disediakan dalam Bahasa Inggeris. Kriteria
pemarkahan adalah meliputi aspek-aspek berikut:
5.2.1 Abstrak
5.2.2 Objektif
5.2.3 Teori
saintifik
5.2.4 Inovasi
Rekabentuk Pembuatan
5.2.5 Cuba
Jaya
5.2.6 Setiap pasukan dihadkan masa selama 10
minit sahaja.
(termasuk 3 minit sesi soal jawab)
5.3 Bahagian
2 – Pertandingan Kelajuan
5.3.1 Trek bagi
tujuan perlumbaan akan disediakan oleh pihak penganjur.
5.3.2 Semua bot
disusun serentak mengikut trek masing-masing.
5.3.3 Trek
perlumbaan adalah berukuran 2m
panjang X 45cm lebar.
5.3.4 Perlumbaan terbahagi kepada 3 peringkat
iaitu saringan, separuh akhir dan akhir.
5.3.5 Sebanyak 4 Solar Boat Competition akan diundi dan dikelompokkan dalam satu
kumpulan.
5.3.6 Setiap
kumpulan akan berlumba sebanyak 3 pusingan.
5.3.7 Masa akan
dicatatkan bagi setiap perlumbaan.
5.3.8 Selang
masa di antara setiap perlumbaan ialah 3 minit.
5.3.9 Perlumbaan akan dijalankan hanya setelah light intensity mencapai tahap 600-700Lux.
6.0 KAEDAH
PERTANDINGAN
6.1 Semua
peserta yang berdaftar akan diberikan
kod bot B1, B2,...B32.
6.2.1 Saringan:
a) Semua model Solar Boat Competition akan dihakimi berdasarkan 2 justifikasi
iaitu rekabentuk dan kelajuan.
b) Penghakiman rekabentuk akan dijalankan
terlebih dahulu dan diikuti dengan
penghakiman kelajuan.
c) Markah rekabentuk dan kelajuan akan dijumlahkan
bagi mendapatkan 8 model Solar Boat
Competition yang terbaik bagi pusingan separuh akhir.
6.2.2 Separuh Akhir:
a) Hanya
pertandingan kelajuan sahaja yang akan dihakimi.
b) Sebanyak 4 model Solar Boat Competition yang
mencatatkan masa paling laju dipilih ke pusingan akhir.
6.2.3 Akhir:
a) Hanya
pertandingan kelajuan sahaja yang akan dihakimi.
b) Masa yang paling laju akan direkod dan
disusun semula bagi menentukan pemenang iaitu johan, naib johan dan tempat
ketiga.
6.3 Kuasa semua model Solar Boat Competition yang berjaya, akan diuji semula sebelum ke
peringkat seterusnya bagi mengelakkan peserta dari membuat pengubahsuaian.
7.1 Semasa
pertandingan berjalan, guru pembimbing tidak dibenarkan membantu.
7.2 Pihak
sekolah dipohon membekalkan komputer riba dan digital kamera bagi
tujuan
penyediaan
persembahan Multimedia Power Point.
7.3 Para peserta dibenarkan memakai kemeja-T
berlogo sekolah, topi, seluar dan kasut sukan semasa pertandingan dijalankan.
KARNIVAL PENDIDIKAN
SAINS DAN TEKNOLOGI 2012
SYARAT PERTANDINGAN SOLAR
CAR COMPETITION
1. TAJUK:
PERTANDINGAN SOLAR
CAR COMPETITION
2. TEMA:
PENGGUNAAN TENAGA SOLAR SEBAGAI SUMBER ALTERNATIF BARU
TENAGA
3. AKTIVITI:
Pertandingan rekacipta model kereta yang dilengkapi
dengan ciri-ciri kecekapan tenaga dengan menggunakan sumber tenaga solar secara
optimum.
4.0 SYARAT-SYARAT PERTANDINGAN:
4.1 Setiap sekolah hanya
dibenarkan menghantar satu pasukan sahaja.
4.2 Terbuka kepada semua murid
sekolah menengah Tingkatan 1 hingga 5 .
4.3 Pertandingan
adalah secara berpasukan. Setiap pasukan terdiri daripada 3 orang
peserta dengan seorang guru pembimbing.
4.4 Setiap
pasukan wajib melibatkan sekurang-kurangnya seorang peserta bumiputera
kecuali pasukan dari sekolah menengah jenis kebangsaan.
4.5 Semua penyertaan hendaklah mendapat kebenaran dan pengesahan Pengetua
sekolah masing-masing.
4.6 Setiap penyertaan mestilah disertakan
dengan borang pendaftaran. Borang
penyertaan yang lengkap hendaklah dihantar kepada pihak penganjur pada tarikh
yang telah ditetapkan.
4.7 Rekabentuk hendaklah berasaskan konsep sains dan mempunyai ciri-ciri
aerodinamik. Saiz dan berat model Solar Car Competition adalah bebas.
4.8 Konsep kelajuan dan kedudukan sel solar
akan diambil kira semasa penghakiman. Sebarang penambahan dan penggunaan tenaga
selain daripada cahaya matahari bagi menggerakkan model Solar Car
Competition, adalah tidak dibenarkan.
4.9 Kuasa maksima setiap rekabentuk model Solar
Car Competition tidak boleh melebihi 1
watt.
4.10 Hanya 1 sahaja alat tambahan
elektronik dibenarkan dipasang pada model Solar Car Competition. Jenis
alat adalah bebas.
4.11 Rekabentuk asas kereta terbahagi kepada 3
komponen iaitu:
a) binaan
badan
b) chasis
c) tayar
(mengandungi sekurang-kurangnya 4 unit)
4.12 Pertukaran
hanya dibenarkan untuk komponen tayar dan motor sahaja.
4.13 Hiasan bagi tujuan menambah kecantikan
model Solar Car Competition turut diambil kira.
4.14 Pertandingan ini terbahagi kepada 4
peringkat iaitu:
a) Pembinaan
dan pembangunan model kereta – 4 jam
b) Persediaan
persembahan Multimedia Power Point
– 2 jam
c) Persembahan
multimedia – 10 minit
d) Pertandingan
Kelajuan
5.0 KAEDAH PENGHAKIMAN
5.1 Pembinaan dan pembangunan kereta haruslah
memenuhi kriteria berikut:
5.1.1 Kemahiran
Manipulatif
5.1.2 Kemahiran
Proses Sains
5.2 Persembahan
dan Pembentangan:
Setiap pembentangan persembahan multimedia mestilah
menggunakan format Power Point dan disediakan dalam Bahasa Inggeris. Format Kriteria pemarkahan adalah meliputi
aspek-aspek berikut:
5.2.1 Abstrak
5.2.2 Objektif
5.2.3 Inovasi
5.2.4 Teori
Saintifik
5.2.5 Rekabentuk
5.2.6 Trial Result
5.2.7 Setiap pasukan dihadkan masa selama 10
minit sahaja
(termasuk 3 minit sesi soal jawab)
5.3 Bahagian
2 – Pertandingan Kelajuan
5.3.1 Trek bagi
tujuan pertandingan kelajuan akan disediakan oleh pihak penganjur.
5.3.2 Semua model Solar Car Competition akan disusun mengikut trek masing-masing
sebelum memulakan perlumbaan.
5.3.3 Trek
perlumbaan adalah berukuran 5m
panjang X 45cm lebar.
5.3.4 Pertandingan kelajuan terbahagi kepada 3
peringkat iaitu:
a) saringan
b) separuh
akhir
c) akhir
5.3.5 Sebanyak 4 model Solar Car Competition akan diundi dan dikelompokkan dalam satu kumpulan.
5.3.6 Setiap
kumpulan akan berpeluang berlumba sebanyak 3 pusingan.
5.3.7 Masa akan
dicatatkan bagi setiap perlumbaan.
5.3.8 Jika terdapat model Solar Car Competition yang tidak mengikut trek yang telah ditetapkan semasa
perlumbaan, kereta berkenaan akan mengulangi semula perlumbaan dengan
mengecualikan kereta yang telah mengalami pelanggaran.
5.3.9 Jika terdapat mana-mana model Solar Car Competition yang berlanggaran, catatan masa model berkenaan akan
dibatalkan dan perlumbaan bagi pusingan berkenaan akan diulang semula tanpa
melibatkan kereta yang telah berlanggaran itu.
5.3.10 Perlumbaan akan dijalankan hanya setelah light
intensity mencapai tahap 600-700 Lux.
6.0 KAEDAH
PERTANDINGAN
6.1 Semua
peserta yang berdaftar akan diberikan kod kereta C1, C2,...C28.
6.2 Pertandingan terbahagi kepada 3
peringkat iaitu:
6.2.1 Saringan:
a) Semua model Solar Car Competition akan dihakimi berdasarkan 2 justifikasi iaitu rekabentuk
dan kelajuan.
b) Penghakiman rekabentuk akan dijalankan
terlebih dahulu diikuti dengan penghakiman kelajuan.
c) Markah rekabentuk dan kelajuan akan dijumlahkan
bagi memilih 8 model Solar
Car Competition yang terbaik
untuk ke pusingan separuh akhir.
6.2.2 Separuh Akhir:
a) Hanya
pertandingan kelajuan sahaja yang akan dihakimi.
b) 4 model Solar Car Competition paling laju akan terpilih ke pusingan akhir.
6.2.3 Akhir:
a) Hanya
pertandingan kelajuan sahaja yang akan dihakimi.
b) Masa yang paling laju akan dicatat dan
disusun semula bagi menentukan pemenang iaitu johan, naib johan dan tempat
ketiga.
6.3 Kuasa semua model Solar Car Competition yang berjaya akan diuji semula sebelum ke peringkat
seterusnya bagi mengelakkan peserta membuat sebarang pengubahsuaian.
8.0 HAL-HAL
LAIN
8.1 Guru pembimbing tidak dibenarkan sama
sekali membantu murid sepanjang pertandingan dijalankan.
8.2 Sekolah dipohon membekalkan komputer
riba dan kamera digital bagi tujuan penyediaan persembahan
Multimedia Power Point.
8.3 Para peserta dibenarkan
memakai kemeja-T berlogo sekolah, topi, seluar dan kasut sukan semasa
pertandingan dijalankan.
8.4 Jika pertandingan bahagian kelajuan tidak
dapat dijalankan akibat cuaca redup atau hujan, keputusan akan ditentukan oleh
panel hakim.
No comments:
Post a Comment